👤Author
Name: Dorin Sergiu Ursuț
Affiliation: Doctorand al Universității „Lucian Blaga” din Sibiu
Contact: ursutdorinsergiu92@yahoo.com
📄Article
Citation Recommendation: URSUȚ, Dorin Sergiu. „Între «descriptio» și «naratio» sau despre constituenții determinanți ai structurii textelor lui Calistrat Hogaș, Ion Creangă și Barbu Ștefănescu Delavrancea”. RITL, New Series, XVIII, 2024, p. 194–208. doi: 10.59277/ritl.2024.18.18
Titlul: ÎNTRE „DESCRIPTIO” ȘI „NARATIO” SAU DESPRE CONSTITUENȚII DETERMINANȚI AI STRUCTURII TEXTELOR LUI CALISTRAT HOGAȘ, ION CREANGĂ ȘI BARBU ȘTEFĂNESCU DELAVRANCEA
Title: BETWEEN “DESCRIPTIO” AND “NARATIO” OR ON THE DETERMINANT CONSTITUENTS OF THE STRUCTURE OF THE WORKS OF CALISTRAT HOGAȘ, ION CREANGĂ AND BARBU ȘTEFĂNESCU DELAVRANCEA
Pages: 194–208
Language: Romanian
URL: https://ritl.ro/pdf/2024/18_D_S_Ursut.pdf
DOI: 10.59277/ritl.2024.18.18
Abstract: The article titled Between “Descriptio” and “Narratio” or on the Determinant Constituents of the Structure of the Works of Calistrat Hogaș, Ion Creangă and Barbu Ștefănescu Delavrancea explores in detail the relationship between description („descriptio”) and narration („narratio”) in Romanian prose, focusing on the works of Calistrat Hogaș, Ion Creangă and Barbu Ștefănescu Delavrancea. Although description has been traditionally considered secondary to narration, with a vaguer role and often seen as a „pause” in the storyline, it remains a crucial constituent of the literary text’s structure. In the prose of Calistrat Hogaș, Ion Creangă and Barbu Ștefănescu Delavrancea, description plays a central role, being rich in technical vocabulary, proper names, metaphors, synecdoches, and other rhetorical figures. Descriptions become veritable „lists” of details, contributing to the creation of a specific rhythm. For example, Creangă’s descriptions, whether of peasant houses or natural landscapes, are filled with details and stylistic figures, creating a „reality effect” and deepening the reader’s engagement. Hogaș, on the other hand, uses description to create contrast between characters and their environment, while Delavrancea employs description in a rhythmic and intense way, creating a tense and uneasy atmosphere in his short stories.
Keywords: descriptio, naratio, focalization, suprasignification, lexicon
Bibliography
Adam, Jean; Michel Petijean, A., Le texte descriptif. Poetique historique et linguistique textuelle, Nathan, Paris, 1989.
Assunto, Rosario, Peisajul și estetica, volumul I, Editura Meridiane, București, 1986.
Bidu-Vrânceanu, Angela; Călărașu, Cristina; Ionescu, Ruxăndoiu, Liliana; Mancaș, Mihaela; Dindelegan, Pană-Gabriela, Dicționar de științe ale limbii, Editura Nemira, București, 2001.
Creangă, Ion, Opere, ediție critică, note și variante, glosar de Iorgu Iordan și Elisabeta Brâncuș, Editura Academia Română, Fundația Națională pentru Știință și Artă. Muzeul Național al Literaturii Române, București, 2014.
Delavrancea, Barbu Ștefănescu, Nuvele, Editura pentru Literatură, București, 1967.
Fontanier, Pierre, Les figures du discours, Edition Flammarion, Paris, 1968.
Greimas, A. J.; Courtés, Sémiotique. Dictionnaire raisonné de la théorie du langage.Édition Hachette, Paris, 1979.
Hogaș, Calistrat. Pe drumuri de munte, Prefață de Ilie Dan, Editura Albatros, București, 1986.
Ivanovici, Victor, De la portretul-peisaj la peisajul-portret, în „Viața românească”, nr. 5/ 23 mai 2018 (rubrica Eseu), disponibil online la adresa: https://www.viataromaneasca. eu/revista/2018/05/de-la-portretul-peisaj-la-peisajul-portret/, accesat la data de 30.09.2024.
Mancaș, Mihaela, Locul descrierii în ansamblul textului narativ publicat pe: http:// ebooks.unibuc.ro/filologie/dindelegan/35.pdf.
Mancaș, Mihaela, Tablou și acțiune: descrierea în proza narativă românească, Editura Univers, București, 2005.
Sărăcuț, Cristina, Ekphrasis. De la discursul critic la experimentul literar, Editura Institului Universitar, Iași, 2015.
Senabre Sempere, Ricardo, El retrato literario: antología, Ediciones Colegio de España, Madrid, 1998.