👤Author
Name: Cristina Deutsch
Affiliation: Cercetător științific, Institutul de Istorie și Teorie Literară „G. Călinescu”
Contact: cristina_deutsch@hotmail.com
📄Article
Citation Recommendation:DEUTSCH, Cristina. „Polemici estetice și revizuirea literaturii române în perioada 1948–1953: ideologie, tipic și frumos la G. Călinescu”. RITL, New Series, XVIII, 2024, p. 120–137. doi: 10.59277/ritl.2024.18.10
Titlul: POLEMICI ESTETICE ȘI REVIZUIREA LITERATURII ROMÂNE ÎN PERIOADA 1948–1953: IDEOLOGIE, TIPIC ȘI FRUMOS LA G. CĂLINESCU
Title: AESTHETIC POLEMICS AND THE REVISION OF ROMANIAN LITERATURE BETWEEN 1948–1953: IDEOLOGY, TYPIC, AND THE CONCEPT OF BEAUTY IN G. CĂLINESCU’S VIEW
Pages: 120–137
Language: Romanian
URL: https://ritl.ro/pdf/2024/10_C_Deutsch.pdf
DOI: 10.59277/ritl.2024.18.10
Abstract: In a context defined by intense aesthetic debates and efforts to revise the literary canon, Romanian literature during the early years of the communist regime (1948–1953) was deeply affected by the ideological constraints imposed by the new state policies. Within this framework, G. Călinescu, a prominent literary critic and theorist, became a focal point of analysis and reinterpretation in the cultural press of the time. Often coerced by external pres sures, Călinescu was drawn into polemics regarding his aesthetic ideas and his position as a literary critic inside the new literary canon. Initially rooted in relatively minor controversies, these debates escalated into direct attacks, targeting his perceived “anti-progressivism,” his understanding of “literary typification”, and his approach to the concept of “artistic beauty.” Key figures in the literary field of those years, such as Vicu Mîndra, Ion Bălănescu, Ion Mihăileanu, and Ion Vitner, through publications like „Flacăra” and „Contemporanul”, mounted significant critiques against him. These interventions highlight the complex interplay between literary criticism and the cultural policies of the communist regime. The regime’s ideology, rooted in socialist realism, sought to challenge G. Călinescu’s approach to literary theory and aesthetics, which had previously been considered universally valid. His views, known for their analytical depth and unconventional perspectives on Romanian literature, were reinterpreted through an ideological lens. This process revealed elements considered subversive under the communist doctrine, alongside instances presented as scientifically flawed. Despite attempts to marginalize or even eliminate G. Călinescu as an authoritative voice in Romanian literary criticism, these efforts ultimately resulted not in his exclusion from the cultural discourse but rather in the reinterpretation and adaptation of his aesthetic principles. Călinescu strategically employed an “ideological veneer” to preserve the core of his aesthetic thought, a tactic that can be found and analyzed in his contributions to the Romanian periodicals of this moment.
Keywords: Romanian literature, cultural periodicals, literary revision, literary polemics, G. Călinescu, aesthetic paradigms, ideological influences, tipization, beauty
Bibliography
Baldick, Chris, 2015, Oxford Dictionary of Literary Terms, Oxford, England: Oxford University Press.
Brăgaru, Carmen, Ana–Maria Brezuleanu, Ileana Ciocârlie, Cristina Deutsch, 2023, Bibliografia relațiilor literaturii române cu literaturile străine în periodice (1945–1964), volumul I, București: Editura Academiei Române.
G. Călinescu, 1953, Unele probleme ale criticii literare în lumina Raportului tovarășului G. M. Malencov la Congresul al XIX-lea al P.C.U.S., „Contemporanul”, 7 (332), 13 februarie.
G. Călinescu, 2009, Opere. Publicistică. VII (1948–1955), ediție coordonată de Nicolae Mecu, București: Academia Română. Fundația Națională pentru Știință și Artă.
Dobrenko, Evgeny, Natalia Jonsson–Skradol, 2018, „Introduction”, în Dobrenko, Evgeny, Natalia Jonsson–Skradol (Ed.), Socialist Realism in Central and Eastern European Literatures. Institutions, Dynamics, Discourses, London, New York: Anthem Press.
Gorun, Hadrian, Lucreția–Ileana Brănescu, 2018, „Politics, Ideology, and Literature at the Beginning of Communist Regime in Romania. A Few Theoretical Aspects”, RST. Research and Science Today, 1 (15), 83.
Grigor, Andrei (coord.), Cristina Deutsch, Magdalena Dragu, Andrei Milca și Cristina Scarlat (1948), 2010, Cronologia vieții literare românești în perioada postbelică. III. 1948, București: Fundația Națională pentru Știință și Artă. Editura Muzeului Literaturii Române.
Grigor, Andrei (coord.), Lucian Chișu, Andrei Grigor, Andrei Milca, Simona Marin, 2011, Cronologia vieții literare românești în perioada postbelică. IV. 1949–1950, București: Editura Muzeului Literaturii Române.
Grigor, Andrei (coord.), Nicolae Bîrna, Oana Soare, Oana Safta, Lucian Chișu, Andrei Grigor, Andrei Milca, Alina Crihană, Nicoleta Ifrim, 2011, Cronologia vieții literare românești în perioada postbelică. V. 1951–1953, București: Editura Muzeului Literaturii Române.
Grigor, Andrei (coord.), Petruș Costea și Farcaș Alexandru (1947), 2010, Cronologia vieții literare românești în perioada postbelică. II. 1946–1947, București: Fundația Națională pentru Știință și Artă. Editura Muzeului Literaturii Române.
Mihăileanu, Ion, 1953, Pe marginea unor articole, „Contemporanul”, 15 (340), 10 aprilie.
Terian, Andrei, 2009, G. Călinescu: A cincea esență, București: Cartea Românească.