The review for Literary History and Theory

SPIRITUL CRITIC, TRĂSĂTURĂ ESENȚIALĂ A PORTRETISTICII LUI NICOLAE IORGA

December 15, 2022

👤Author

Name: Lucian Chișu
Affiliation: Cercetător științific I la Institutul de Istorie și Teorie Literară „G. Călinescuˮ al Academiei Române, București;
Contact: lucianchisu@gmail.com.

📄Article

Citation Recommendation: CHIȘU, Lucian. „Spiritul critic, trăsătură esențială a portretisticii lui Nicolae Iorga”. In: RITL, New Series, XV, No. 1-4, January-December 2021-2022, p. 292-305.
Titlul: SPIRITUL CRITIC, TRĂSĂTURĂ ESENȚIALĂ A PORTRETISTICII LUI NICOLAE IORGA
Title: THE CRITICAL SPIRIT, AN ESSENTIAL FEATURE OF NICOLAE IORGA’S PORTRAITURE
Pages: 295-305
Language: Romanian
URL: https://ritl.ro/pdf/2021-2022/19_L_Chisu.pdf

Rezumat: Savant de timp enciclopedist – istoric al întregii culturi românești, inițiator al curentului literar sămănătorist, conducător de gazete, și autor al unor istorii ale literaturii române, poet, pamfletar, eseist, dramaturg, memorialist, Nicolae Iorga s-a ilustrat în toate aceste domenii drept o personalitate de prim rang. Diversitatea preocupărilor sale face greu separabile aceste sfere de activitate, care se întrepătrund, nu o dată. În rândul celor mai relevante interferențe depistate în universul operei se află portretele făcute contemporanilor de către Nicolae Iorga, publicate în presă și, ulterior, conservate în pagini editate, una dintre cele mai cunoscute și citite cărți ale lui Nicolae Iorga numindu-se Oameni cari au fost ( 4 vol.). Articolul de față își propune să comenteze prezența acestor portrete în cele două tipuri de scriitură, jurnalistică și literar-artistică, delimitându-le după criteriile de lucru ale fiecărui domeniu în parte și încercând o explicație cu privire la coabitarea lor în presa din secolul trecut. Concluzia este că, dacă acest fapt a fost posibil, el se datorează jurnalismului de atitudine, din presa franceză. Acest „format” l-au adoptat și practicat corifeii începuturilor ziaristicii noastre din primele decenii ale secolului al XIX-lea, model perpetuat o lungă perioadă de timp prin implicarea masivă a oamenilor de cultură în fenomenul jurnalistic, prezență astăzi diminuată până aproape de dispariție.

Cuvinte-cheie: Începuturile presei românești, jurnalism, literatură, interferențe, portret, Nicolae Iorga

Abstract: Encyclopaedist-historian of the entire Romanian culture, initiator of the literary trend known as „Semănătorism”, editor of newspapers and author of several Histories of Romanian literature, poet, pamphleteer, essayist, dramatist and memorialist, Nicolae Iorga was a first-rate personality in all these fields. The diversity of his pursuits makes it difficult to separate these spheres of activity, which intertwine, more than once. Among the most relevant interferences detected in his work are the portraits of his contemporaries, published by Iorga in press and, later, preserved in edited pages, one of the most well-known and read books of Nicolae Iorga having the title People who were (4 vols.). The present article aims to comment on the presence of these portraits in the two types of writing, journalistic and literary-artistic, delimiting them according to the work criteria of each field and trying to explain their cohabitation in the written press of the last century. The conclusion is that this fact was possible due to the engaged journalism of the French press. This „format” was adopted and practiced by the luminaries of our nascent journalism in the first decades of the 19th century, a model perpetuated for a long time by the massive involvement of the cultural figures in the journalistic phenomenon, a presence diminished today to the point of extinction.

Keywords: The beginnings of the Romanian press, journalism, literature, interference, portrait, Nicolae Iorga